Nová železniční technika
Recenzovaný neimpaktovaný časopis
Číslo 3 • červen 2024 • Ročník 32
NEW RAILWAY TECHNIQUE
NOVÁ ŽELEZNIČNÁ TECHNIKA
–
obsah
AKTUALITY
Daniela Houdková
Na návštěvě dispečerského pracoviště Správy železnic v Brně
Visit at the Railway Administration´s Traffic Control Center in Brno
–
Daniela Houdková – RAIL BUSINESS DAYS 2024:
Mezinárodní železniční veletrh a konference
Rail Business Days 2024 – International Railway Trade Show and Conference
–
VĚDA A VÝZKUM
Sabrina Plisková
Setkání odborníků zabývajících se nízkoemisní železniční dopravou
Meeting of Experts on Low-emission Railway Transport
–
ROZHOVOR
Milan Sedlák – Rozhovor s náměstkem generálního ředitele pro modernizaci dráhy státní organizace Správa železnic
Vedle přípravy vysokorychlostních tratí běží nebo se zahajuje i celá řada dalších staveb
Interview with the State Organization Railway Administration Deputy General Director for Infrastructure Modernization
Simultaneously with High Speed Railway Lines Preparation also many further Construction Projects are under Way or on the Start
–
ŽELEZNIČNÍ INFRASTRUKTURA
Milan Tonhauser
Dostavba zriaďovacej stanice Žilina-Teplička a nadväzujúcej železničnej infraštruktúry v uzle Žilina
Final Works on Marshalling Yard Žilina-Teplička and Subsequent Railway Infrastructure at the Žilina Knot
–
Lukáš Raif, Matouš Rec, Antonín Vévoda
Vývoj vysokorychlostní výhybky pro 230 km/h odbočnou větví
Development of the High-speed Turnout for 230 km/h Passing on Diverging Track
–
DRÁŽNÍ VOZIDLA
Martin Ráž
ETCS a nostalgické vlaky – 1. část
ETCS and Nostalgic Trains – Part 1
–
Jiří Krejčí
Princip prověření provozuschopnosti dvouzdrojových železničních vozidel trolej/akumulátor (BEMU) na linkách osobní regionální železniční dopravy
Principle of Serviceability Verification of Railway Vehicles with the Battery (BEMU) on the Lines of Passenger Regional Rail Transport
–
ŽELEZNIČNÍ STAVITELSTVÍ
Jiří Pospíšil, Leoš Horníček
Zkušební úsek s konstrukční vrstvou z asfaltového betonu v železniční stanici Semily
Test Track Featuring Bituminous Concrete Trackbed Layer in the Railway Station Semily
–
VÝZNAMNÁ VÝROČÍ
Josef Schrötter
AŽD Praha – 70 let
AŽD Praha – 70 Years
–
OTÁZKY ČTENÁŘŮ
Proč?… aneb Ptali jste se a my odpovídáme
Why – or You Asked and We Answer
–
O železnici s humorem
–
Anotace
NA NÁVŠTĚVĚ DISPEČERSKÉHO PRACOVIŠTĚ SPRÁVY ŽELEZNIC V BRNĚ
VISIT AT THE RAILWAY ADMINISTRATION´S TRAFFIC CONTROL CENTER IN BRNO
–
RAIL BUSINESS DAYS 2024: MEZINÁRODNÍ ŽELEZNIČNÍ VELETRH A KONFERENCE
RAIL BUSINESS DAYS 2024 – INTERNATIONAL RAILWAY TRADE SHOW AND CONFERENCE
–
SETKÁNÍ ODBORNÍKŮ ZABÝVAJÍCÍCH SE NÍZKOEMISNÍ ŽELEZNIČNÍ DOPRAVOU
MEETING OF EXPERTS ON LOW-EMISSION RAILWAY TRANSPORT
–
ROZHOVOR S NÁMĚSTKEM GENERÁLNÍHO ŘEDITELE PRO MODERNIZACI DRÁHY STÁTNÍ ORGANIZACE SPRÁVA ŽELEZNIC VEDLE PŘÍPRAVY VYSOKORYCHLOSTNÍCH TRATÍ BĚŽÍ NEBO SE ZAHAJUJE I CELÁ ŘADA DALŠÍCH STAVEB
INTERVIEW WITH THE STATE ORGANIZATION RAILWAY ADMINISTRATION DEPUTY GENERAL DIRECTOR FOR INFRASTRUCTURE MODERNIZATION SIMULTANEOUSLY WITH HIGH SPEED RAILWAY LINES PREPARATION ALSO MANY FURTHER CONSTRUCTION PROJECTS ARE UNDER WAY OR ON THE START
–
DOSTAVBA ZRIAĎOVACEJ STANICE ŽILINA-TEPLIČKA A NADVÄZUJÚCEJ ŽELEZNIČNEJ INFRAŠTRUKTÚRY V UZLE ŽILINA
FINAL WORKS ON MARSHALLING YARD ŽILINA-TEPLIČKA AND SUBSEQUENT RAILWAY INFRASTRUCTURE AT THE ŽILINA KNOT
–
VÝVOJ VYSOKORYCHLOSTNÍ VÝHYBKY PRO 230 KM/H ODBOČNOU VĚTVÍ
DEVELOPMENT OF THE HIGH-SPEED TURNOUT FOR 230 KM/H PASSING ON DIVERGING TRACK
–
ETCS A NOSTALGICKÉ VLAKY – 1. ČÁST
Článek analyzuje současný stav provozních historických vozidel a provoz historických vozidel v Česku. Zaměřuje se na získání zkušeností o provozování historických vozidel s ETCS ze zahraničí. Dále navrhuje varianty, jakým způsobem zajistit provoz těchto vozidel i pod výhradním provozem ETCS.
ETCS AND NOSTALGIC TRAINS – PART 1
The paper analyses the present condition of historic vehicles and their operation in Czechia. It focuses at gaining of foreign experience with operation of historic vehicles with ETCS. It also suggests variants for operation of these vehicles exclusively under ETCS operation.
–
PRINCIP PROVĚŘENÍ PROVOZUSCHOPNOSTI DVOUZDROJOVÝCH ŽELEZNIČNÍCH VOZIDEL TROLEJ/AKUMULÁTOR (BEMU) NA LINKÁCH OSOBNÍ REGIONÁLNÍ ŽELEZNIČNÍ DOPRAVY
Předmětem tohoto článku je prověření provozuschopnosti dvouzdrojových železničních vozidel trolej/akumulátor (BEMU) na linkách osobní regionální železniční dopravy v České republice. Nejprve je popsán stav aktuálního provozu s využití stávajících železničních vozidel. Dále je popsána možnost nasazení vozidel s akumulátorem do pravidelného provozu. Pro stanovení spotřeby energie z trakčního akumulátoru je uvedena základní metoda.
PRINCIPLE OF SERVICEABILITY VERIFICATION OF RAILWAY VEHICLES WITH THE BATTERY (BEMU) ON THE LINES OF PASSENGER REGIONAL RAIL TRANSPORT
The subject of this article is to check the railway vehicles with the battery (BEMU) on the lines of passenger regional rail transport in the Czech Republic. First, the issue of current operation is described with the use of existing railway vehicles. The possibility of deploying vehicles with the battery into regular operation is also described. The basic method is given for the possibility of determining energy consumption from the traction battery.
–
ZKUŠEBNÍ ÚSEK S KONSTRUKČNÍ VRSTVOU Z ASFALTOVÉHO BETONU V ŽELEZNIČNÍ STANICI SEMILY
V České republice se aktuálně připravuje výstavba vysokorychlostních železničních tratí podle principů převzatých z Francie. Pro všechny úseky vysokorychlostních železničních tratí v ČR se předpokládá jednotná skladba konstrukčních vrstev z asfaltového betonu a štěrkodrti předepsaných tlouštěk. Existuje však předpoklad, že s využitím stabilizační geomříže by mohly být tloušťky těchto vrstev redukovány při zachování, případně zvýšení deformační odolnosti a životnosti konstrukce, což by vedlo k ekonomicky výhodnějšímu návrhu s potenciálem významného snížení množství potřebného kameniva a asfaltového betonu. V první části příspěvku jsou prezentovány výsledky literární rešerše shrnující dosavadní zahraniční zkušenosti s aplikací asfaltového betonu v železničním spodku. V další části je prezentován nově zřízený zkušební úsek s variantními skladbami konstrukčních vrstev z asfaltového betonu a kameniva v různých tloušťkách doplněných o stabilizační geomříž.
TEST TRACK FEATURING BITUMINOUS CONCRETE TRACKBED LAYER IN THE RAILWAY STATION SEMILY
Actually, the preparation of the Czech high-speed railway lines construction has started according to the French principles with the uniform trackbed layers consisting of bituminous concrete and coarse/fine crushed stone mixture. There is an assumption, however, that with stabilizing geogrids the thickness of these layers could be reduced not decreasing, or even increasing the deformation resistance and durability. This could significantly decrease the quantity of necessary bituminous concrete and aggregate. The first part of the paper presents the results of literary research summarizing foreign experience with application of bituminous concrete in the subgrade. Further it describes the new test track featuring various types of trackbed layers with bituminous concrete and aggregate of different thickness improved with stabilizing geogrids.
–
AŽD PRAHA – 70 LET
AŽD PRAHA – 70 YEARS
–
PROČ?… ANEB PTALI JSTE SE A MY ODPOVÍDÁME
WHY – OR YOU ASKED AND WE ANSWER