Nová železniční technika
Recenzovaný neimpaktovaný časopis
Číslo 4 • srpen 2024 • Ročník 32
NEW RAILWAY TECHNIQUE
NOVÁ ŽELEZNIČNÁ TECHNIKA
–
obsah
AKTUALITY
Michal Sirovátka
Veletrh RAIL BUSINESS DAYS 2024 navštívilo 11 344 návštěvníků
11 344 Attenders Visited The Trade Fair RAIL BUSINESS DAYS 2024
–
Josef Schrötter
Cesta k ETCS v podmínkách České republiky
A Way to ETCS in Conditions of the Czech Republic
–
KNIŽNÍ NOVINKY
Přepracované a doplněné vydání populární knihy
Reworked and Complemented Edition of a Popular Book
–
DRÁŽNÍ STROJE
Blanka Karbanová, Ondřej Šikl
Dvoucestná mostní inspekční jednotka – MIJ
Rail/Road Bridge Inspection Unit – MIJ
–
ŽELEZNIČNÍ STAVITELSTVÍ
Jiří Pospíšil, Leoš Horníček
Zkušební úsek s konstrukční vrstvou z asfaltového betonu v železniční stanici Semily
Test Track Featuring Bituminous Concrete Trackbed Layer in the Railway Station Semily
–
DRÁŽNÍ VOZIDLA
Jiří Krejčí
Princip prověření provozuschopnosti dvouzdrojových železničních vozidel trolej/akumulátor (BEMU) na linkách osobní regionální železniční dopravy
Principle of Serviceability Verification of Railway Vehicles with the Battery (BEMU) on the Lines of Passenger Regional Rail Transport
–
ZAJÍMAVOSTI · UDÁLOSTI · KONFERENCE · SEMINÁŘE · INFORMACE
SETRAS 2024
–
STRAHOS 2024
–
DRÁŽNÍ VOZIDLA
Martin Ráž
ETCS a nostalgické vlaky – 1. část
ETCS and Nostalgic Trains – Part 1
–
OTÁZKY ČTENÁŘŮ
Proč?… aneb Ptali jste se a my odpovídáme
Why – or You Asked and We Answer
–
O železnici s humorem
–
Anotace
VELETRH RAIL BUSINESS DAYS 2024 NAVŠTÍVILO 11 344 NÁVŠTĚVNÍKŮ
11 344 ATTENDERS VISITED THE TRADE FAIR RAIL BUSINESS DAYS 2024
–
CESTA K ETCS V PODMÍNKÁCH ČESKÉ REPUBLIKY
A WAY TO ETCS IN CONDITIONS OF THE CZECH REPUBLIC
–
PŘEPRACOVANÉ A DOPLNĚNÉ VYDÁNÍ POPULÁRNÍ KNIHY
REWORKED AND COMPLEMENTED EDITION OF A POPULAR BOOK
–
DVOUCESTNÁ MOSTNÍ INSPEKČNÍ JEDNOTKA – MIJ
Správa železnic, státní organizace nasadila do rutinního provozu v letošním roce novou dvoucestnou mostní inspekční jednotku MIJ. Tato jednotka je určena pro diagnostiku mostních objektů.
RAIL/ROAD BRIDGE INSPECTION UNIT – MIJ
The Railway Administration, state organization, put in routine operation the new rail/road bridge inspection unit MIJ this year. The unit is designed for bridge structure diagnostics.
–
ZKUŠEBNÍ ÚSEK S KONSTRUKČNÍ VRSTVOU Z ASFALTOVÉHO BETONU V ŽELEZNIČNÍ STANICI SEMILY
V České republice se aktuálně připravuje výstavba vysokorychlostních železničních tratí podle principů převzatých z Francie. Pro všechny úseky vysokorychlostních železničních tratí v ČR se předpokládá jednotná skladba konstrukčních vrstev z asfaltového betonu a štěrkodrti předepsaných tlouštěk. Existuje však předpoklad, že s využitím stabilizační geomříže by mohly být tloušťky těchto vrstev redukovány při zachování, případně zvýšení deformační odolnosti a životnosti konstrukce, což by vedlo k ekonomicky výhodnějšímu návrhu s potenciálem významného snížení množství potřebného kameniva a asfaltového betonu. V první části příspěvku jsou prezentovány výsledky literární rešerše shrnující dosavadní zahraniční zkušenosti s aplikací asfaltového betonu v železničním spodku. V další části je prezentován nově zřízený zkušební úsek s variantními skladbami konstrukčních vrstev z asfaltového betonu a kameniva v různých tloušťkách doplněných o stabilizační geomříž.
TEST TRACK FEATURING BITUMINOUS CONCRETE TRACKBED LAYER IN THE RAILWAY STATION SEMILY
Actually, the preparation of the Czech high-speed railway lines construction has started according to the French principles with the uniform trackbed layers consisting of bituminous concrete and coarse/fine crushed stone mixture. There is an assumption, however, that with stabilizing geogrids the thickness of these layers could be reduced not decreasing, or even increasing the deformation resistance and durability. This could significantly decrease the quantity of necessary bituminous concrete and aggregate. The first part of the paper presents the results of literary research summarizing foreign experience with application of bituminous concrete in the subgrade. Further it describes the new test track featuring various types of trackbed layers with bituminous concrete and aggregate of different thickness improved with stabilizing geogrids.
–
PRINCIP PROVĚŘENÍ PROVOZUSCHOPNOSTI DVOUZDROJOVÝCH ŽELEZNIČNÍCH VOZIDEL TROLEJ/AKUMULÁTOR (BEMU) NA LINKÁCH OSOBNÍ REGIONÁLNÍ ŽELEZNIČNÍ DOPRAVY
Předmětem tohoto článku je prověření provozuschopnosti dvouzdrojových železničních vozidel trolej/akumulátor (BEMU) na linkách osobní regionální železniční dopravy v České republice. Nejprve je popsán stav aktuálního provozu s využití stávajících železničních vozidel. Dále je popsána možnost nasazení vozidel s akumulátorem do pravidelného provozu. Pro stanovení spotřeby energie z trakčního akumulátoru je uvedena základní metoda.
PRINCIPLE OF SERVICEABILITY VERIFICATION OF RAILWAY VEHICLES WITH THE BATTERY (BEMU) ON THE LINES OF PASSENGER REGIONAL RAIL TRANSPORT
The subject of this article is to check the railway vehicles with the battery (BEMU) on the lines of passenger regional rail transport in the Czech Republic. First, the issue of current operation is described with the use of existing railway vehicles. The possibility of deploying vehicles with the battery into regular operation is also described. The basic method is given for the possibility of determining energy consumption from the traction battery.
–
ETCS A NOSTALGICKÉ VLAKY – 1. ČÁST
Článek analyzuje současný stav provozních historických vozidel a provoz historických vozidel v Česku. Zaměřuje se na získání zkušeností o provozování historických vozidel s ETCS ze zahraničí. Dále navrhuje varianty, jakým způsobem zajistit provoz těchto vozidel i pod výhradním provozem ETCS.
ETCS AND NOSTALGIC TRAINS – PART 1
The paper analyses the present condition of historic vehicles and their operation in Czechia. It focuses at gaining of foreign experience with operation of historic vehicles with ETCS. It also suggests variants for operation of these vehicles exclusively under ETCS operation.
–
PROČ?… ANEB PTALI JSTE SE A MY ODPOVÍDÁME
WHY – OR YOU ASKED AND WE ANSWER