Nová železniční technika
Recenzovaný neimpaktovaný časopis
Číslo 6 • prosinec 2024 • Ročník 32
NEW RAILWAY TECHNIQUE
NOVÁ ŽELEZNIČNÁ TECHNIKA
–
obsah
AKTUALITY
Libor Poláček
InnoTrans 2024 – přehlídka toho nejlepšího, co dopravní průmysl nabízí
InnoTrans 2024 – Overview of the Best of the Transport Industry Offer
–
Milan Sedlák
Ocenění RAILWAY AWARD 2024 pro VÚKV
Railway Rolling Stock Research Institute Awarded with RAILWAY AWARD 2024
–
Petr Žákovec
Železniční most přes Vltavu u Červené
Railway Bridge over Vltava at Červená
–
Martin Votava, Jiří Dlabaja
Kompetenční centrum Dětenice zahájilo provoz
Competence Centre Dětenice Starts the Operation
–
VĚDA A VÝZKUM
Libor Ižvolt
20. odborný seminár traťového hospodárstva STRAHOS 2024
20th Specialized Track Management Seminary STRAHOS 2024
–
Den otevřené stavby společnosti SWIETELSKY Rail CZ
Open Construction Day of the Company SWIETELSKY Rail CZ
–
Daniel Kalinčák
XXIV. medzinárodný seminár Traťové stroje v teórii a v praxi – SETRAS 2024
24th International Seminary Track Machines in Theory and Practice
–
Jiří Pelc
Říjen byl ve znamení konferencí trakčního vedení!
October in Sign of Conferences on Contact Systems
–
Marek Tyr
Zabezpečovací zařízení zůstává Určeným technickým zařízením
Safety and Signalling Installation Remains as the Specified Technical Equipment
–
Josef Schrötter
ETCS – Co obnáší změna časové konstanty z 18 na 40 vteřin?
ETCS – What Means the Time Constant Change from 18 to 40 Seconds?
–
Eva Brumerčíková
Katedra železničnej dopravy otvorila inteligentné dopravné laboratórium
Railway Transport Department Opened the Intelligent Transport Laboratory
–
ŽELEZNIČNÍ INFRASTRUKTURA
Martin Vangel, Ľubomír Goňo
Modernizácia uzla Žilina – projekt a súčasný stav realizácie
Modernization of the Žilina Railway Junction – Project and Actual State of Realization
–
OTÁZKY ČTENÁŘŮ
Proč?… aneb Ptali jste se a my odpovídáme
Why – or You Asked and We Answer
–
O železnici s humorem
–
KNIŽNÍ NOVINKY
Josef Schrötter, Bohuslav Fultner
Interaktivní mluvicí Kniha o železnici
–
Anotace
INNOTRANS 2024 – PŘEHLÍDKA TOHO NEJLEPŠÍHO, CO DOPRAVNÍ PRŮMYSL NABÍZÍ
INNOTRANS 2024 – OVERVIEW OF THE BEST OF THE TRANSPORT INDUSTRY OFFER
–
OCENĚNÍ RAILWAY AWARD 2024 PRO VÚKV
RAILWAY ROLLING STOCK RESEARCH INSTITUTE AWARDED WITH RAILWAY AWARD 2024
–
ŽELEZNIČNÍ MOST PŘES VLTAVU U ČERVENÉ
RAILWAY BRIDGE OVER VLTAVA AT ČERVENÁ
–
KOMPETENČNÍ CENTRUM DĚTENICE ZAHÁJILO PROVOZ
COMPETENCE CENTRE DĚTENICE STARTS THE OPERATION
–
20. ODBORNÝ SEMINÁR TRAŤOVÉHO HOSPODÁRSTVA STRAHOS 2024
20TH SPECIALIZED TRACK MANAGEMENT SEMINARY STRAHOS 2024
–
DEN OTEVŘENÉ STAVBY SPOLEČNOSTI SWIETELSKY RAIL CZ
OPEN CONSTRUCTION DAY OF THE COMPANY SWIETELSKY RAIL CZ
–
XXIV. MEDZINÁRODNÝ SEMINÁR TRAŤOVÉ STROJE V TEÓRII A V PRAXI – SETRAS 2024
24TH INTERNATIONAL SEMINARY TRACK MACHINES IN THEORY AND PRACTICE
–
ŘÍJEN BYL VE ZNAMENÍ KONFERENCÍ TRAKČNÍHO VEDENÍ!
OCTOBER IN SIGN OF CONFERENCES ON CONTACT SYSTEMS
–
ZABEZPEČOVACÍ ZAŘÍZENÍ ZŮSTÁVÁ URČENÝM TECHNICKÝM ZAŘÍZENÍM
SAFETY AND SIGNALLING INSTALLATION REMAINS AS THE SPECIFIED TECHNICAL EQUIPMENT
–
ETCS – CO OBNÁŠÍ ZMĚNA ČASOVÉ KONSTANTY Z 18 NA 40 VTEŘIN?
ETCS – WHAT MEANS THE TIME CONSTANT CHANGE FROM 18 TO 40 SECONDS?
–
KATEDRA ŽELEZNIČNEJ DOPRAVY OTVORILA INTELIGENTNÉ DOPRAVNÉ LABORATÓRIUM
RAILWAY TRANSPORT DEPARTMENT OPENED THE INTELLIGENT TRANSPORT LABORATORY
–
MODERNIZÁCIA UZLA ŽILINA – PROJEKT A SÚČASNÝ STAV REALIZÁCIE
železnice slovenskej republiky postupne modernizujú úseky tratí, ktoré sú súčasťou medzinárodných koridorov. jedným z týchto úsekov je aj stavba „uzol žilina“. oficiálny názov je „žsr, dostavba zriaďovacej stanice žilina-teplička a nadväzujúcej železničnej infraštruktúry v uzle žilina“. súčasťou tejto stavby sú úseky: strážov – žilina; žst žilina – osobná stanica; žilina – budatín; žilina – varín, odbočka váh (kia); žst žilina – teplička, zriaďovacia stanica; žst varín, odbočka potok a úsek varín – strečno. celá stavba má dĺžku cca 14 km v smere východ – západ a 2,3 km v smere sever – juh.
MODERNIZATION OF THE ŽILINA RAILWAY JUNCTION – PROJECT AND ACTUAL STATE OF REALIZATION
slovak republic railways continue the modernization of track sections which are a part of the international corridors. the project „žilina junction“ is one of them. official title is „žsr, completion of the marshalling yard žilina-teplička and subsequent railway infrastructure in the žilina junction“. the project consists of the following sections: strážov – žilina, žilina-passenger station; žilina – budatín; žilina – varín, junction point váh (kia); station žilina-teplička, marshalling yard; station varín, junction point potok and the section varín – strečno. the overall length of the project is 14 km in the direction east – west and 2,3 km in the direction north – south.
–
PROČ?… ANEB PTALI JSTE SE A MY ODPOVÍDÁME
WHY – OR YOU ASKED AND WE ANSWER
–