NŽT 6/2024

Nová železniční technika

Recenzovaný neimpaktovaný časopis

Číslo 6 • prosinec 2024 • Ročník 32

NEW RAILWAY TECHNIQUE

NOVÁ ŽELEZNIČNÁ TECHNIKA

obsah

AKTUALITY

Libor Poláček

InnoTrans 2024 – přehlídka toho nejlepšího, co dopravní průmysl nabízí    

InnoTrans 2024 – Overview of the Best of the Transport Industry Offer

Milan Sedlák 

Ocenění RAILWAY AWARD 2024 pro VÚKV                   

Railway Rolling Stock Research Institute Awarded with RAILWAY AWARD 2024

Petr Žákovec

Železniční most přes Vltavu u Červené

Railway Bridge over Vltava at Červená

Martin Votava, Jiří Dlabaja

Kompetenční centrum Dětenice zahájilo provoz                              

Competence Centre Dětenice Starts the Operation

VĚDA A VÝZKUM

Libor Ižvolt

20. odborný seminár traťového hospodárstva STRAHOS 2024            

20th Specialized Track Management Seminary STRAHOS 2024

Den otevřené stavby společnosti SWIETELSKY Rail CZ     

Open Construction Day of the Company SWIETELSKY Rail CZ

Daniel Kalinčák

XXIV. medzinárodný seminár Traťové stroje v teórii a v praxi – SETRAS 2024  

24th International Seminary Track Machines in Theory and Practice

Jiří Pelc

Říjen byl ve znamení konferencí trakčního vedení!                

October in Sign of Conferences on Contact Systems

Marek Tyr

Zabezpečovací zařízení zůstává Určeným technickým zařízením                

Safety and Signalling Installation Remains as the Specified Technical Equipment

Josef Schrötter

ETCS – Co obnáší změna časové konstanty z 18 na 40 vteřin? 

ETCS – What Means the Time Constant Change from 18 to 40 Seconds?

Eva Brumerčíková

Katedra železničnej dopravy otvorila inteligentné dopravné laboratórium 

Railway Transport Department Opened the Intelligent Transport Laboratory

ŽELEZNIČNÍ INFRASTRUKTURA

Martin Vangel, Ľubomír Goňo

Modernizácia uzla Žilina – projekt a súčasný stav realizácie  

Modernization of the Žilina Railway Junction – Project and Actual State of Realization

OTÁZKY ČTENÁŘŮ

Proč?… aneb Ptali jste se a my odpovídáme    

Why – or You Asked and We Answer

  

O železnici s humorem 

  

KNIŽNÍ NOVINKY

Josef Schrötter, Bohuslav Fultner

Interaktivní mluvicí Kniha o železnici      

Anotace

INNOTRANS 2024 – PŘEHLÍDKA TOHO NEJLEPŠÍHO, CO DOPRAVNÍ PRŮMYSL NABÍZÍ

INNOTRANS 2024 – OVERVIEW OF THE BEST OF THE TRANSPORT INDUSTRY OFFER

OCENĚNÍ RAILWAY AWARD 2024 PRO VÚKV

RAILWAY ROLLING STOCK RESEARCH INSTITUTE AWARDED WITH RAILWAY AWARD 2024

ŽELEZNIČNÍ MOST PŘES VLTAVU U ČERVENÉ

RAILWAY BRIDGE OVER VLTAVA AT ČERVENÁ

KOMPETENČNÍ CENTRUM DĚTENICE ZAHÁJILO PROVOZ

COMPETENCE CENTRE DĚTENICE STARTS THE OPERATION

20. ODBORNÝ SEMINÁR TRAŤOVÉHO HOSPODÁRSTVA STRAHOS 2024 

20TH SPECIALIZED TRACK MANAGEMENT SEMINARY STRAHOS 2024

DEN OTEVŘENÉ STAVBY SPOLEČNOSTI SWIETELSKY RAIL CZ

OPEN CONSTRUCTION DAY OF THE COMPANY SWIETELSKY RAIL CZ

XXIV. MEDZINÁRODNÝ SEMINÁR TRAŤOVÉ STROJE V TEÓRII A V PRAXI – SETRAS 2024

24TH INTERNATIONAL SEMINARY TRACK MACHINES IN THEORY AND PRACTICE

ŘÍJEN BYL VE ZNAMENÍ KONFERENCÍ TRAKČNÍHO VEDENÍ!

OCTOBER IN SIGN OF CONFERENCES ON CONTACT SYSTEMS

ZABEZPEČOVACÍ ZAŘÍZENÍ ZŮSTÁVÁ URČENÝM TECHNICKÝM ZAŘÍZENÍM

SAFETY AND SIGNALLING INSTALLATION REMAINS AS THE SPECIFIED TECHNICAL EQUIPMENT

ETCS – CO OBNÁŠÍ ZMĚNA ČASOVÉ KONSTANTY Z 18 NA 40 VTEŘIN?

ETCS – WHAT MEANS THE TIME CONSTANT CHANGE FROM 18 TO 40 SECONDS?

KATEDRA ŽELEZNIČNEJ DOPRAVY OTVORILA INTELIGENTNÉ DOPRAVNÉ LABORATÓRIUM

RAILWAY TRANSPORT DEPARTMENT OPENED THE INTELLIGENT TRANSPORT LABORATORY

MODERNIZÁCIA UZLA ŽILINA – PROJEKT A SÚČASNÝ STAV REALIZÁCIE

železnice slovenskej republiky postupne modernizujú úseky tratí, ktoré sú súčasťou medzinárodných koridorov. jedným z týchto úsekov je aj stavba „uzol žilina“. oficiálny názov je „žsr, dostavba zriaďovacej stanice žilina-teplička a nadväzujúcej železničnej infraštruktúry v uzle žilina“. súčasťou tejto stavby sú úseky: strážov – žilina; žst žilina – osobná stanica; žilina – budatín; žilina – varín, odbočka váh (kia); žst žilina – teplička, zriaďovacia stanica; žst varín, odbočka potok a úsek varín – strečno. celá stavba má dĺžku cca 14 km v smere východ – západ a 2,3 km v smere sever – juh.

MODERNIZATION OF THE ŽILINA RAILWAY JUNCTION – PROJECT AND ACTUAL STATE OF REALIZATION

slovak republic railways continue the modernization of track sections which are a part of the international corridors. the project „žilina junction“ is one of them. official title is „žsr, completion of the marshalling yard žilina-teplička and subsequent railway infrastructure in the žilina junction“. the project consists of the following sections: strážov – žilina, žilina-passenger station; žilina – budatín; žilina – varín, junction point váh (kia); station žilina-teplička, marshalling yard; station varín, junction point potok and the section varín – strečno. the overall length of the project is 14 km in the direction east – west and 2,3 km in the direction north – south.

PROČ?… ANEB PTALI JSTE SE A MY ODPOVÍDÁME

WHY – OR YOU ASKED AND WE ANSWER