Nová železniční technika
Recenzovaný neimpaktovaný časopis
Číslo 1 • únor 2024 • Ročník 32
NEW RAILWAY TECHNIQUE
NOVÁ ŽELEZNIČNÁ TECHNIKA
obsah
ÚVODEM
Jiří Pelc
Úvodní slovo předsedy rady vydavatele
Publishing Board Chairman´s Introduction
–
AKTUALITY
Elektrizace a konverze trakční soustavy je nezbytnost
Electrification and Traction System Conversion are Necessary
–
Konference sdělovací a zabezpečovací techniky na železnici 2023
Conference on Railway Telecommunications and Safety Installations 2023
–
Kolektiv zaměstnanců Hasičského záchranného sboru Správy železnic
Drony ve službách drážních hasičů
Drons in Railway Fire Fighters Service
–
Martin Kavka, tiskový mluvčí Hasičského záchranného sboru Správy železnic
Bilance drážních hasičů za loňský rok: přes 7 700 zásahů na železnici i mimo ni
Score in the last Year: more than 7 700 Interventions on Rails and Outside Railway
–
Nela Eberl Friebová, Správa železnic
Kamery na koridorovém přejezdu ve Vendryni zachytily loni téměř 300 přestupků
Almost 300 Driving Offences on the Corridor Railway Crossing in Vendryně Spotted by Cameras
–
ŽELEZNIČNÍ INFRASTRUKTURA
Eva Krautová, David Svrček, Adam Podolník, Ivan Vukušič, Oldřich Jirků
Jak na výstavbu bezbariérových WC
About the Design of the Barrier-free Toilets
–
VĚDA A VÝZKUM
Petr Zakopal
Prvopočátky vyšších rychlostí na české železnici
The Very Beginnings of the Higher Speed on the Czech Railway
–
OSOBNOSTI
Poslední rozloučení s Ing. Josefem Krejčířem
–
MODERNÍ ŽELEZNICE
Dušan Gavenda, Správa železnic
Smlouva o studii proveditelnosti PPP projektu posiluje přípravu prvních vysokorychlostních tratí
Contract for the PPP Project Feasibility Study Reinforces Preparation of the First High Speed Lines
–
Radek Joklík, Aleš Ondrůj, Asociace podniků českého železničního průmyslu
Český železniční průmysl ročně vytvoří stovky míst pro absolventy
Czech Railway Industry Creates Hundreds of Jobs for Graduates each Year
–
OTÁZKY ČTENÁŘŮ
Proč?… aneb Ptali jste se a my odpovídáme
Why – or You asked and we Answer
–
EKOLOGIE
Josef Ferenc
Ohlédnutí za mezinárodní soutěží kresleného humoru o životním prostředí EKOFÓR 50
–
CESTUJEME ZA POZNÁNÍM
Jiří Pelc – Další vlakové putování po Švýcarsku
Further Rail Travelling through Switzerland
–
O železnici s humorem
Anotace
ÚVODNÍ SLOVO PŘEDSEDY RADY VYDAVATELE
PUBLISHING BOARD CHAIRMAN´S INTRODUCTION
–
ELEKTRIZACE A KONVERZE TRAKČNÍ SOUSTAVY JE NEZBYTNOS
TELECTRIFICATION AND TRACTION SYSTEM CONVERSION ARE NECESSARY
–
KONFERENCE SDĚLOVACÍ A ZABEZPEČOVACÍ TECHNIKY NA ŽELEZNICI 2023
CONFERENCE ON RAILWAY TELECOMMUNICATIONS AND SAFETY INSTALLATIONS 2023
–
DRONY VE SLUŽBÁCH DRÁŽNÍCH HASIČŮ
DRONS IN RAILWAY FIRE FIGHTERS SERVICE
–
BILANCE DRÁŽNÍCH HASIČŮ ZA LOŇSKÝ ROK: PŘES 7 700 ZÁSAHŮ NA ŽELEZNICI I MIMO NI
RAILWAY FIRE FIGHTERS´SCORE IN THE LAST YEAR: MORE THAN 7 700 INTERVENTIONS ON RAILS AND OUTSIDE RAILWAY
–
KAMERY NA KORIDOROVÉM PŘEJEZDU VE VENDRYNI ZACHYTILY LONI TÉMĚŘ 300 PŘESTUPKŮ
ALMOST 300 DRIVING OFFENCES ON THE CORRIDOR RAILWAY CROSSING IN VENDRYNĚ SPOTTED BY CAMERAS
–
JAK NA VÝSTAVBU BEZBARIÉROVÝCH WC
Článek vyzdvihuje význam bezbariérových toalet v železniční infrastruktuře a zdůrazňuje jejich úlohu při poskytování rovných příležitostí a zlepšování kvality života různých uživatelů. Shrnuje technické požadavky pro jejich návrh i výstavbu, které jdou nad rámec pouhého souladu s právními předpisy tak, aby bylo dosaženo skutečné přístupnosti a uživatelského komfortu. Česká legislativa, zejména Vyhláška č. 398/2009 Sb., rozsáhle upravuje navrhování a uspořádání bezbariérových toalet. Při posuzování shody s TSI pro interoperabilitu však stále dochází k chybám. Článek se zabývá aspekty, jako je design, umístění, barevné řešení a další důležité faktory při návrhu a realizaci bezbariérových toalet.
ABOUT THE DESIGN OF THE BARRIER-FREE TOILETS
This article highlights the importance of barrier-free toilets in rail infrastructure and emphasises their role in providing equal opportunities and improving the quality of life for different users. It summarises the technical requirements for their design and construction, which go beyond mere compliance with legislation to achieve real accessibility and user comfort. Czech legislation, in particular Decree No 398/2009 Coll., extensively regulates the design and layout of barrier-free toilets. However, errors still occur in the assessment of compliance with TSIs for interoperability. The article deals with aspects such as design, location, colour scheme and other important factors in the design and implementation of barrier-free toilets.
–
PRVOPOČÁTKY VYŠŠÍCH RYCHLOSTÍ NA ČESKÉ ŽELEZNICI
Československé státní dráhy uvažovaly koncem 60. let minulého století o zavádění vyšších rychlostí 160–200 km/h v osobní dopravě. Byl proveden výzkum na trati Brno–Břeclav včetně rychlostních zkoušek. K zavedení vyšších rychlostí však tehdy nedošlo. Postupné zvyšování rychlosti na uvedené trati a ověřování nových prvků železničního svršku se uskutečnilo až od r. 1988. Série rychlostních zkoušek rychlostí 200–237 km/h zde byla provedena v letech 2002–2022.
THE VERY BEGINNINGS OF THE HIGHER SPEED ON THE CZECH RAILWAY
The first considerations of introduction of higher speeds 160–200 km/h in passenger transport undertook the Czechoslovak State Railways at the end of the 1960s. The investigation including the speed tests was carried out on the railway line Brno–Břeclav, but without result. Continuous increase of speed on the mentioned line and verification of the new track elements started in 1988. Series of the speed tests ranging from 200 to 237 km/h was carried out here in the years 2002–2022.
–
SMLOUVA O STUDII PROVEDITELNOSTI PPP PROJEKTU POSILUJE PŘÍPRAVU PRVNÍCH VYSOKORYCHLOSTNÍCH TRATÍ
CONTRACT FOR THE PPP PROJECT FEASIBILITY STUDY REINFORCES PREPARATION OF THE FIRST HIGH SPEED LINES
–
ČESKÝ ŽELEZNIČNÍ PRŮMYSL ROČNĚ VYTVOŘÍ STOVKY MÍST PRO ABSOLVENTY
CZECH RAILWAY INDUSTRY CREATES HUNDREDS OF JOBS FOR GRADUATES EACH YEAR
–
PROČ?… ANEB PTALI JSTE SE A MY ODPOVÍDÁME
WHY – OR YOU ASKED AND WE ANSWER
–
DALŠÍ VLAKOVÉ PUTOVÁNÍ PO ŠVÝCARSKU
FURTHER RAIL TRAVELLING THROUGH SWITZERLAND